Stress Symptomen

Stress Symptomen

In een situatie die we als bedreigend ervaren, wanneer ons vecht- of vluchtsysteem wordt aangesproken komen we tot een adrenaline rush (acute stress). Zonder te hoeven nadenken kunnen we levens beslissende keuzes maken. Stress heeft de functie om ons tot ongekende prestaties te laten komen.

Stress van een luipaard

Ook een luipaard kan tot een enorme krachtexplosie komen. Wanneer hij op een prooi jaagt, of opgejaagd wordt door mensen. Hij kan 100 meter in 6 seconden afleggen! Maar dit houdt een luipaard niet lang vol. Slechts een 500 meter. Kort na de explosie heeft hij rust nodig. Een peak performance moet altijd worden gecompenseerd door rust.

Ook mensen kunnen tot hoge prestaties komen. Zowel fysiek als mentaal. Het vraagt beide energie. En iedere situatie die een hoge prestatie van ons verlangt, vraagt om gecompenseerd te worden. Iedere gelegenheid die we als stressvol ervaren dient gecompenseerd te worden door een (korte) herstelperiode. Stressvolle situaties zijn die situaties waar iets van ons verlangt wordt wat we als onprettig ervaren. Mogelijk zelfs bedreigend. Het zijn de situaties waar we een onaangename spanning ervaren. Situaties die ons energie kosten. Soms bewust en veelal ook onbewust. Sluimerende irritaties, conflicten, piekeren, maar ook het verkeer of de social media (mentale stress). En uit onderzoek weten we dat veel mensen niet toekomen aan voldoende verwerking van inspanning- en stress situaties. De herstel periode is te kort (of zelfs niet aanwezig). De gevolgen kunnen lichamelijke klachten zijn, maar bij een chronisch patroon ook psycho-sociaal.

Wat zijn stress symptomen?

Voor nu wil ik je alvast een (niet volledig) overzicht geven van de meest voorkomende symptomen. Wees eens eerlijk naar jezelf, hoeveel herken je er bij jezelf?

·       Vermoeidheid

·       Spanning in schouders en nek

·       Hoofdpijn

·       Concentratie-/geheugenproblemen

·       Slaapproblemen

·       Piekeren (negatieve gedachten)

·       Geen zin meer in leuke (sociale) activiteiten

·       Stemmingswisselingen

·       minder zelfvertrouwen (twijfelen)/negatief zelfbeeld

·       Eet/drink problematiek, meer roken

·       Fysieke klachten zonder concrete aanleiding

·       Hoge bloeddruk

·       Schrikachtig zijn, angst of achterdochtig zijn

·       Opgejaagd gevoel

·       Psychische klachten

STOP!

Zodra je ervaart dat je (bij herhaling) last hebt van stress symptomen, STOP waarmee je bezig bent. Het is echt aan te raden om dan even je focus te leggen op ander werk, een andere bezigheid. Loop even naar buiten. Of ga even naar een andere, meer rustige ruimte. Ook op je werk. Afstand nemen is beter dan jezelf forceren. Afstand nemen voorkomt dat je blijft doordraven en fouten gaat maken. Of dat je met ‘een kort lontje’ op andere reageert.

Compenseer stress inspanning niet door over-inspanning. Ga niet 6 kilometer hardlopen in plaats van 3 om te dé-stressen. Wandel dan liever een uur. Put jezelf niet uit maar vindt werkelijk afleidende activiteiten ( ik ken een directielid die na een paar dagen hectiek  klussen doet bij een manege en kinderboerderij). Realiseer je dat stress geen teken van zwakte is maar een teken van goed voor je zelf zorgen.

Gratis e-book over stress

Ons gratis e-boek over stress kan je hier gratis aanvragen.

E-book stress

Foto’s gevonden op Unsplash

Over de auteur

Wick Lichtveld
Wie met hem heeft gewerkt, zal het beamen: Wick is Wick. Betrokken, to the point, en een bevlogen inspirator met gevoel voor humor, die niet vastzit in beklemmende dogma’s, maar met een open mind ‘out of the box’ denkt en spreekt.

Reageren